mandag 13. januar 2014

Speil/surrealisme oppgave

Forrige uke tok vi bilder til speiloppgaven som skulle presenteres på blogg. Temaet var speil og surrealisme, som betyr å ta bilder med speil og skape et "uvirkelig" motiv, og dette gjorde vi  ved å bruke forskjellige speil, noen små og noen store. For å få frem surrealismen speilte vi speilene i hverandre, og til slutt ble det vanskelig å se på bildene og skjønne hva som var speilet i speilet og hva som var det "ekte" motivet.

Jeg synes at bilde 2 og 5, fra toppen, passet best til surrealisme temaet fordi bilde 2, av Marie, med de små speilene gjorde så hun fikk 3 øyne, og ansiktet ble delt opp. Og det siste bildet av Kristine var surrealistisk fordi det var 3 av hennes, og man ser ikke helt hva som er speilbilde og hva som er virkelighet.

Jeg tok først bilder sammen med Kristine, og vi tok bilder i gangen, og tok med oss forskjellige speil, og prøvde oss frem på vinkler fra flere sider, men skjønte at det er lettere sagt enn gjort å speile et motiv i et speil når man skulle ta bilde av det fordi refleksjonen i speilet ikke var på samme sted når man skulle ta bilde fra siden, men vi fikk det til til slutt.Med Marie tok jeg bilder med mindre speil, og når vi tok bilder av ansiktene ble det "delt" i de små speilene.

Alle bildene er tatt med Nikon D3100, og med to forskjellige objektiver, 18.55mm og 50mm. Bildene er redigert i Photoshop, og jeg har klikket på Image>Adjustments>Black and white og så lekt meg med å stille på fargeskalaen for å få forskjellige uttrykk. Jeg brukte også crop-tool for å beskjære bildene og ta bort unødvendige ting på bilder, f.eks deler av en vegg eller lampe.

Kameraets innstillinger for dette bildet var : F-stopp: f/1.4 Lukkertid: 1/40 sek ISO: 100

 F-stopp:f/5.6 Lukkertid:1/10 ISO:100

  F-stopp: f/1.4 Lukkertid: 1/60 ISO:100

  F-stopp: f/5.6 Lukkertid: 1/10 ISO:100

  F-stopp: f/1.4Lukkertid: 1/40 ISO: 100

Jeg synes denne oppgaven var gøy å jobbe med, litt utfordrende, men samtidig gøy å gjøre noe annerledes. Jeg synes bildene passet bra til oppgavens tema, og bildene fikk forskjellige uttrykk med personenes blikk. Jeg kunne ha lekt enda mer med speilene og prøvd å finne flere vinkler og måter å ta bilder på, ,men alt i alt synes jeg at resultatet ble bra.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar